Dem senaste dagarnas aktiviteter.

Har inte uppdaterat något de senaste dagarna så här kommer ett litet inlägg.

Lördag: Åkte ut till stallet efter jobbet ihop med min bror. Skrittade ut en tur i skogen, Shanaia va lugn som en gammal ridskolehäst. Sedan fick även min bror rida lite. Jag gick före och Shanaia traskade efter mig.

Söndag: Longerade Shanaia på longervolten. Hon är lite speciell att longera. Jag är nästan säker på att någon av tjejerna som hade henne på utbildning måste ha slagit henne just vid longering. Hon är inte det minsta rädd för spön när man rider eller om man står bredvd men just när man longerar slår det ibland helt slint på henne. Om jag har ett spö liggandes på marken och bara böjer lite på benen så att det ser ut som att jag ska ta upp det brukar Shanaia fara iväg i världens tempo.

Nåväl. Hon var pigg i början och gjorde en del bakutsprång och stegrade lite men i slutet travade och galopperade hon lugnt och avspänt i en fin form.


Måndag:
Red ut en tur på landet idag. Hon var väldigt pigg och tog nästan inte ett enda skrittsteg utan taktade i princip hela tiden. Det gick bra till en början tills vi skulle gå ner på en väg där det gick en stor flock kor på ena sidan och några hästar på andra. Shanaia blir jätte spän, stelnar till och det känns som att hon ska explodera vilket hon också gjorde. Hon vände om och försökte galoppera hemåt. Jag tar tog i henne ordentligt och fick stopp, vände tillbaka och då stegrar hon och snurrar runt i luften för att komma hemåt. Detta pågick i ca. 10 min och sedan kom det några bilar så att jag fick hoppa av och leda henne förbi. Trodde nästan att jag skulle tappa henne när jag gick och ledde henne, så uppe i varv var hon.

Sedan kom nästa beskymmer, hur jag skulle kunna komma upp igen. Hon sticker gärna iväg just när jag sitter upp i situationer då hon är spänd/rädd/övertaggad. Gav henne några tussar gräs att äta och då passade jag på att hoppa upp snabbt och lätt. Red sedan på några fält och lite då och då tog hon bettet och bara stack. Har aldrig varit med om att hon har stuckit på det viset, lite obehagligt. Hon drog iväg över en jätte stor gärdsgård som jag aldrig hade vågat hoppa i vanliga fall. Försökte hindra henne till en början men sedan när jag förstod att hon inte skulle stanna var det bara till att hålla i sig och försöka vara så följsam som möjligt.

Efter hoppet över gärdsgården lugnade hon ner sig en aning, tills det kom ett rådjur springande förbi oss. Då känner jag bara hur hon skjuter iväg och drar rätt igenom en dunge med massa taggiga buskar så att jag skrapade upp min arm. Dummer!

Skrittade sedan hem på asfalt och då skötte hon sig bra och var faktiskt riktigt trevlig. Tränade mycket öppna/sluta och gjorde en del tempoväxlingar och varierade formen en massa. Nästa gång jag rider ut ska jag ta ett baby-pelham eller ett gag på henne och kanske också en graman. Tycker inte att det är någon bra kombination egentligen och jag är inte för att använd starka bett & hjälptyglar men jag måste få pli på henne ute på fälten, annars kan det gå illa. Det lär iaf dröja innan jag ger mig ut själv på tränsbett på landet med en häst som inte blivit riden ordentligt på 6 dagar...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0